Det handlar också om vad du INTE får i dig.

Jag behöver inte tjata om att mängden snabbmat som pizza, chips och läsk bör begränsas, det pratas redan så mycket om varför. Vill här påminna om att det handlar minst lika mycket om vad man INTE får i sig genom att äta för stor mängd av den typen av livsmedel. Äter man en stor mängd av livsmedlen till vänster finns ju risken att det tar plats från den näringsrika maten och man går miste om massor av viktiga fibrer,vitaminer,mineraler m.m som du får från livsmedlen till höger.
.
SÅ mycket trevligare om vi fokuserar mindre på vad man inte ska äta så mycket av? Utan istället fokuserar på vad man ska äta mer av- för att kroppen ska må så bra som möjligt, få i sig tillräckligt med näring och för att ge sig själv de bästa förutsättningarna helt enkelt💪🏻
.
Även om mitt jobb som dietist delvis går ut på att inspirera till hälsosamma matvanor ser jag det också som viktigt att påminna om att det inte behöver vara svart eller vitt. Man måste inte ha en kosthållning enbart bestående av ägg och kvarg för att få resultat, och man kan hämta en pizza, och äta chips ibland och fortfarande ha en hälsosam kosthållning. Balans är nyckeln, vet att den kan vara svår att hitta på egen hand och det kan då vara värt att ta hjälp av någon❤️

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras