BYT FOKUS!


Det är min uppgift som dietist att prata och inspirera till hälsosamma livsmedel vi bör äta mer av. Ex. på frukost/mellis kan vara livsmedel du ser till vänster, osötad yoghurt och müsli, knäckebröd, ägg och frukt. Viktiga näringsämnen och inget tillsatt socker=fina hälsofördelar👍

MEN! Det är också min uppgift som dietist att avdramatisera och påminna om att vitt bröd med smör, ost & oboy inte är djävulens påfund som en del vill få det att framstå som. Det är inget som är livsfarligt att äta någon gång ibland om man skulle vilja. Finns mycket som är livsfarligt som du inte ska stoppa i munnen, vitt bröd och oboy räknas inte dit.

Jag pratar generellt hellre om livsmedel vi bör äta mer av, än det vi bör äta mindre av. Jag tror ni vet att oboy och vitt bröd inte är det mest näringsrika, behöver inte tjata om det.

 Behöver däremot ofta påminna om att inte fokusera så mycket på vad du inte ”får” äta, vad du ”måste” plocka bort, vad du inte ”får” handla hem. Uppmundrar dig istället till att byta fokus. Vad SKA du äta och handla hem? Vad ska du LÄGGA TILL? Genom att börja i den änden kan det ofta konkurrera ut de mindre hälsosamma alternativen automatiskt. Det är också trevligare att byta ”jag måste äta hälsosamt” till ”jag vill äta hälsosamt”, eller hur?

Behöver upprepas: Inget är så nyttigt att du alltid kan äta det, inget så onyttigt att du aldrig kan äta det.

2 kommentarer
  1. Har du tips på god osötad musli? Jag hittar inget bland de vanliga flingpaketen. Blir ofta lite för mycket av endast havregryn om man ska hitta osötat.
    Tack för många bra inlägg.

    1. Att köpa färdig tänker du? Annars kan man ju göra egen för att få precis som man vill. Jag gillar Frebacos ”hallon och persika. Även Axas varianter, men är en del havregryn i de flesta där. Pauluns är ju goda dom med 🙂 Tack, kul att du gillar!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras