BÖNPASTA, FULLKORN ELLER VANLIG?

Vill främst påminna om att se till helheten och visa på att det kan vara stor skillnad mellan olika sorters bönpasta. 
Kalorimässigt är det oftast ingen större skillnad sorterna emellan.

Näringsvärdena dessa tre emellan är VÄLDIGT lika. Fibermängden är hälften så hög i den vanliga spaghettin, men sett till en portion blir skillnaden inte så stor. Föredrar man vanlig pasta kan man ju ex. komplettera med fiberrika grönsaker och grovt bröd under dagen. Kungsörnens bönspaghetti består (precis som den vanliga) främst av durumvete.

Jämför vi däremot Kungsörnens bönpasta mot Risentas som är gjord på 100% sojabönor blir fördelningen protein/kolhydrater och fibrer annorlunda.

”Vilken är bäst då”? DET BEROR PÅ😉 Bönpasta kan ju ex. vara bra om man bara äter en tomatsås till och vill höja proteinhalten i måltiden. Fullkornspasta kan vara bra om man inte äter så mycket fullkorn/fibrer i sin övriga kost. Vanlig vit kan vara bra om man ex. har en mage som inte tål så mycket fibrer.. Egentligen kan man välja den man gillar bäst, variera med andra kolhydratkällor i kosten för olika näringsämnen, anpassa MÄNGDEN efter behov, det är såklart alltid bra att få i sig fibrer och fullkorn, men det finns ju fler källor än pasta om man hellre föredrar den vita här. Ät bönpasta om du gillar, men inte bara för att media lurat i dig att det är ”superfood” och att det skulle vara något väldigt dåligt med vanlig..finns livsmedel som innehåller mer näring än pasta, men också livsmedel som innehåller mindre. Helheten av hela kosten är som vanligt viktigast.

Instagram: dietistsnack

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras