Yoghurtsnack!

Det är ju livsmedel vi konsumerar ofta som har störst betydelse för vår hälsa och där kan  yoghurt vara ett sådant exempel. Beroende på sort kan det skilja mycket i energi och näringsinnehåll, men sen beror det såklart på hur ofta DU konsumerar produkten om just valet av yoghurt har betydelse för dig.

Konsumerar man mycket mejeriprodukter och alltid väljer fullfeta finns risken att mängden mättat fett i kosten blir hög. Rekommendationerna för gemene man är att minska på det mättade fettet och istället äta mer av omättat, ex. fet fisk som lax, makrill nötter, rapsolja, olivolja avokado m.m. Magra produkter innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som de fullfeta produkterna. För någon som behöver gå upp i vikt kan det dock vara ett enkelt sätt att höja kaloriintaget genom att välja fullfeta produkter och då kan fettkvaliteten spelar mindre roll.

Idag finns hur många sorter som helst att välja bland och det kan vara svårt att veta vilken man ska välja, många sorter innehåller en del tillsatt socker vilket man bör vara medveten om. Att smaksätta naturella varianter med frukt och bär ger givetvis extra hälsofördelar men att yoghurten är sötad med sötningsmedel som aspartam är inget man behöver vara rädd för. Vi kan snacka om aspartam i ett eget inlägg, men det är något av det mest beforskade vi har och det har inte visats vara hälsofarligt i de mängder vi konsumerar det.

I den vänstra sorten är det en hög mängd tillsatt socker och en högre fetthalt vilket innebär att kaloriinnehållet blir betydligt högre än i Yoggi mini till höger som är sötad med aspartam och har en lägre fetthalt.


”Hälsofil” låter ju toppen…men den innehåller faktiskt 6,2% tillsatt socker. Den har också en högre fetthalt jämfört med den naturella lättfilen till vänster och innehåller därför mer kalorier per 100g.


Här har vi ett växtbaserat alternativ baserat på sojabönor. 0% tillsatt socker till vänster men den högra innehåller faktiskt mer socker än sojabönor. När ni läser innehållsförteckningen står ingredienserna alltid i fallande skala. Det betyder att båda dessa består till störst del av vatten. Det som står sist i innehållsförteckningen är det som produkten innehåller minst av.


Vill också visa er dessa.
På den vänstra förpackningens framsida står det ” krämig och god med mindre socker” vilket automatiskt kan göra att man väljer den. Det stämmer att den innehåller mindre socker än vissa andra sorter, men faktum är att den högra innehåller ännu (lite) mindre socker, men det är inte marknadsfört. Sedan är det ju fortfarande större mängd socker än i de naturella sorterna, där det inte är något tillsatt socker alls. En påminnelse om att läsa innehållsförteckningen beroende på vad du är ute efter.

Återigen, är det så att man äter yoghurt en gång i månaden är det ju inte här du ska lägga ditt fokus. Äter man däremot  yoghurt tre gånger om dagen kan valet ha större betydelse.

Instagram: dietistsnack

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras